Wednesday, August 12, 2009

Buat PedomanSemua





Sesungguhnya allah bersama orang-orang yang sabar...

Baik sangka dan tawakal kepada allah menenangkan jiwa,
Beraklak luhur disenangi oleh allah dan manusia,

Mengikut nafsu menjadikan fikiran tidak menentu,
Jiwa menderita selalu.

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku,ibadahku,hidupku dan matiku untuk allah"


Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging.Jika baik daging itu,baiklah manusia.Jika jahat daging itu,jahatlah manusia.Ketahuilah... itulah hati

Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran tuhannya dan menahan diri daripada keinginan hawa
nafsu,maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggalnya.

Apabila terasa diawasi oleh tuhan,
merasa berdosa setiap waktu,

jiwa menderita dengan dosa,
rasa syukur dengan nikmat-nya,
rasa hina diri dengan tuhan,
itulah tanda kita memiliki sifat kehambaan...

Bersedekah dengan senyum lebih baik,
daripada bersedekah dengan harta,
kerana bersedekah dengan senyum,
manusia tidak merasa terhutang budi
dan tidak terhina...

Alim tidak ditentukan oleh degree,
Kebenaran tidak ditentukan
oleh jawatan rasmi,
Kaya tidak mesti dengan harta,
Miskin tidak mesti tidak berpunya.


Bersatu,bertemu dan bersefahaman tidak sama,
bersatu ikatan hati,bertemu ikatan jasad,
bersefahaman ikatan akal.
Alangkah baiknya jika
ketiga-tiganya dapat digabungkan.

Buatlah kerja tuhan pada siang hari,
mengadulah kepada allah pada malam hari,
moga-moga kerja kita diredhai.


Sesungguhnya allah ta;'ala mengasih sayangi seorang miskin yang tidak suka meminta-minta,
sedangkan ia mempunyai anak yang banyak.


Wahai orang-orang yang beriaman,
jangan sampai harta kekayaanmu,
anak-pinakmu melalaikan kamu

dari mengingati allah

Sesungguhnyaorang-orang yang paling takut kepada allah ta'ala ialah hamba-hamba yang berilmu

Apabila seseorang telah memberitahu sesuatu perkara,lalu ia pergi,maka itu adalah suatu amanat(tidak boleh disebarkan)

Iringilah perbuatan jahat itu dengan perbuatan baik,nescaya ia akan menghapuskannya


Apabila kasih sayang itu lahir daripada iman,ia akan kekal.
Apabila kasih sayang itu kerana keduniaan,ia tidak akan kekal.
Boleh jadi ia disudahi dengan permusuhan.


Sesungguhnya segala urusan-nya,
Apabila ia menghendakinya cukup dengan berkata"Kun(jadi) maka terjadilah ia.

Sebaik-baik perkara ialah yang pertengahan.


Untuk Yang Bergelar Muslimah
Semoga Hijab Menjadi
Pakaianmu

Semoga Kesucian Menjadi
Amalanmu
Semoga Kesopanan Menjadi
Perhiasanmu
Semoga Syurga Menjadi
Tempatmu


"Tiga perkara yang sesiapa memilikinya,maka dia memperolehi kemanisan iman.Allah dan Rasul-nya lebih dikasihi olehnya daripada selain keduanya...dan dia tida
k mengasihi seseorang melainkan kerana allah,dan dia benci untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana dia benci untuk dilontarkan ke dalam api" (Riwayat al-Bukhari)

Bersyukur kehadrat ilahi,
kerana aku masih bisa,
melihat keagunganMu Ya
Rabbi
indahnya ciptaanMu,
besarnya kekuasaanMu,
sesungguhnya Engkaulah
pencipta alam semesta
ini,
yang menakluk kerajaan
langit dan bumi,
semoga aku tidak lupa,
semoga aku tidak lalai,
akan kewajipanku
padaMu,Ya Allah..amin.

"ya tuhan,bintang-bintang di langit-Mu telah mula menghilang,mata-mata hamba-Mu tertutup dalam lelap tidurnya.Namun,pintu-pintu-Mu tetap terbuka bagi para pemohon,dan aku datang datang.Ya allah dengan harapan agar kau berkenan menggampuni dosa-dosaku,merahmati diriku dan mempertemukan aku dengan muhammad datukku di hari kiamat nanti...
"Tuhanku,demi keperkasaan dan keangugan-Mu.sungguh tidaklah aku ingin menolong-Mu,ketika aku berbuat dosa,dan tiadalah aku meragui-Mu ketika aku melangar perintah-Mu...
"Dan dengan tali siapakah aku akan bergantung jika kau memutuskan dariku.Oh...betapa kehinaanku kelak,saat berdiri di hadapan-Mu.keika orang yang ringan dosa-dosanya dipersilakan melintasi jalan menuju ke syurga.Sedang mereka yang berat diperintahkan berhenti.Apakah bersama orang-orang yang 'ringan' aku akan melintasijalan itu,ataukah bersama yang 'berat' aku akanberhenti.."
..."Tuhanku,maha suci engkau.. dilangar perintah-Mu seakan kautidak melihat.Engkau begiti pemurah dan pemaaf seakan tidak pernah orang bermaksiat kepada-Mu.Kau dekatkan diri-Mu kepada makhluk-Mu dengan kebaikan-kebaikan-Mu.seakan kau memerlukan sesuatu dari mereka.Sedangkan kau,wahai Tuhanku.sedemikian luas kekayaan-Mu hingga tidak kau perlukan sesuatu dari sesiapapun..."
-rintihan Ali Zainal Abidin,cicit Rasulullah
alangkah susahnya mendidik hati...sesungguhnya engkau maha pengampun ya Allah.Tuhan yang maha penyayang di antara yang penyayang.kembalilah pada Allah wahai diri!

Tuhan pada-Mu ada kedamaian
di ribaan-Mu kebahagiaan
tiada lagi rasa kesangsian di hati...
cinta-Mu cintatulus suci murni
kasih-Mu nan abadi...
usaha,doa dan berserah penuh harap...sesungguhnya hanya Dia yang mengetahui yang terbaik untuk kita!!
-sutera kasih-

pertemuan
yang menjalinkan
ikatan ukhuwah
antara kita
tidak akan
aku lupakan
kerana kau
pernah satu
ketika
bertandang
dalan hidupku
pernah
berkongsi derita
bahagia dan
derita
bahagia dan
pernah
menitiskan
air mata
betrsama...

takkan kau rasai indahnya cinta;Andai tiada cinta buat yang esa..

Tuhan...
janganlah ibadahku
merosakkan aku
Begitu juga
janganlah kebaikanmu,aku derhaka denganMu
Ya Allah...,
jadikanlah kekurangan
menyelamatkan aku,
kelemahanku,
aku merendah diri denganMu
dan itulah yang menjadikan
ENGKAU cintakan aku
Ya Allah...
jadikanlah seluruh kebaikanku,
untuk keredhaanMu,
bukanlah hendakkan
syurgaMu,
jadikanlah setiap
amal kebajikan
yang aku buat,
aku sedih
dengan kekurangannya,
janganlah kebaikan itu
menjadikan aku senang dan tenang
dan hilang takutku denganMu
Aku berlindung
kepada ENGKAU
ibadahku menghijab
di antara ENGKAU dan aku
ia jadi bala bagiku,
tanpa aku sedari
dan tanpa aku tahu,
Tuhan...
janganlah dengan ibadah
dan kebaikan aku
aku jadi muflis
ketika bertemu denganMu
Ya Allah...
janganlah kepujian
dan cercaan orang kepadaku,
aku jadi berdosa,
tapi jadikanlah
keduanya pahala bagiku
bukan jadi bala kepadaku
Tuhan...
Engkau
rasakanlah kepadaku
setiap kali membuat
baik aku rasa membuat dosa
agar aku tidak lagi
berbangga dengan kebaikan aku
bahkan aku lupakan
sahaja kebaikan itu
seolah-olah aku tidak
pernah membuat kebajikan
Tuhan,
selamatkan aku
daripada membuat dosa,
yang memang berdosa
juga janganlah kebaikanku
juga jadi dosa dan derhaka.........

ILMU
umpama
air mengalir
dari gunung
kelembah,
tadahlah
dengan hati
yang
merendah
kepada
ALLAH

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
hai orang-orang yang beriman,bertakwalah kepada allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok(akhirat) dan bertakwalah kepada allah,sesungguhnya allah maha mengetahui apa yang kamu kerjakan (59:18)

KECANTIKAN WANITA
NAFSU
mengatakan perempuan itu cantik atas dasar rupanya...
AKAL
mengatakan perempuan itu cantik atas dasar ilmu dan kepandaiannya...
HATI
mengatakan perempuan itu cantik atas dasar iman dan akhlaknya...

Dengan nama menyebut nama-Mu ya allah
yang Maha Pengasih Penyayang
segala puji bagi-Mu ya allah
pemelihara seluruh alam maya
engkau Maha Pengasih dan Penyayang
yang menguasai hari pembalasan
hanyalah kepada-Mu kami menyembah
dan pada-Mu kami mohon pertolongan
tunjukkanlah kami ke jalan yang lurus
jalan orang-orang yang engkau beri nikmat
bukan jalan mereka yang engkau murkai
dan buka jalan orang-orang yang sesat

Maka apakah mereka tidak memperhatikan
bagaimana onta diciptakan,
dan langit,bagaimana ia ditinggikan?
dan gunung-gunung,bagaimana ia ditegakkan?
dan bumi,bagaimana ia dihamparkan?

Keredhaan allah itu terletak pada keredhaan kedua orang tua(ibu bapa) dan kemurkaan allah itu terletak pada kemarahan kedua orang tua.
Riwayat At-Termizi-

ya allah kurniakanlah kami lisan yang lembut basah
mengigati dan menyebut nama-Mu ,hati yang penuhsegar
mensyukuri nikmat-Mu,serta badan yang ringan
menyempurnakan ketaatan kepada perintah-Mu.
ya allah kurniakanlah kami iman yang sepenuh hati
yang khusyuk,ilmu yang berguna,keyakinan yang benar2
mantap.
ya allah kurniakanlah cara hidup yang jitu dan unggul
selamat dari segala bahaya dan petaka.Kami memohon
kecukupan yang tidak sampai kami terpaksa meminta jasa
orang lain.Berilah kami iman yang sebenarnya sehingga
kami tidak lagi gentar atau mengharap orang selain
engkau sendiri.
kembangkanlah lembayung rahmat-Mu kepada kami,
keluarga dan anak-anak kami serta sesiapa saja yang
bersama kami.ya allah jangan engkau biarkan nasib
kami ditentukan oleh kami sendiri,walaupun sekadar
sekelip mata atau sekadar masa yang lebih pendek dari itu...
ya allah perkenankanlah...amin...

"sesiapa yang cintanya kepada allah dan rasulnya lebih baik daripada cintanya kepada orang lain,ia akan memperolehi kelazatan iman."
(sahih muslim)

janganlah kamu takut kepada seseorang mahluk,
tapi takutlah kepada-ku.
(Al-Maidah:44)

Allah bersamaku...Allah bersamaku
wahai jiwa bersabarlah,jangan tergesa
tidak!kegelapan para hamba takkan takut
nun jauh di sana ada jihad dan tengah berkecamuk
sementara lembaga islam dilanda hilang harapan
hilang semangat maka ia jadi lemah
tali-tali itu telah direntangkan untuk menggantung para muda
hai jiwa,kebenaran atau kesesatankah yang kau kehendaki
Al Aqsha nan tengah bersedih menyeru kaum muslimin
bangunlah hai si nyeyak tidur nan terlena
siapa mampu bangkitkan kembali hamasah diin kami
wahai mata ratapilah,titiskanlah air mata
daulah islam diserang para taghut
wahai kuasa kafir,mari kau lumutkan
sipa mampu bangkitkan kembali hamasah diin kami
wahai mata ratapilah,titiskanlah air mata
Allah bersamaku...Allah bersamaku
wahai jiwa bersabarlah...jangan tergesa-gesa.

Amal yang paling disukai oleh allah s.w.t adalah amal yang dilakukan secara istiqamah(tetap),walaupun sedikit.
-Riwayat Bukhari Muslim daripada Aisyah-

Tidak ada urusanyang lebih baik.
dan lebih kuat selain daripada
hasil bermusyawarak.
-Saidina Umar Al-Khatab-

jauhilah daripada hasad dengki,
kerana sesungguhnya hasad dengki itu menghapuskan kebaikan
sebagaimana api memakan kayu kering

sebaik-baik manusia ialah siapa yang banyak
memberi manfaat kepada manusia lain.
-Sabda Rasulullah s.w.t-

saudaramu yang sebenarnya ialah yang bersamamu,
yang sanggup berkorban demi kebahagiaanmu,
kalau ada sesuatu yang menimpamu
ia sanggup meninggalkan sesiapapun untuk bersamamu.
-Saiyidina Ali-

Dunia ini adalah perhiasan,dan
sebaik-baik perhiasan ialah wanita
(isteri) yang soleha
-Riwayat Muslim-

hidup ini umpama roda
ada kala di atas
ada kala di bawah

"sesiapa yang membaca seratus ayat Al-Quran pada satu malam,
maka akan dicatat oleh allah pahala sembahyang semalaman"
(Riwayat Ahmad dari Tamim r.a.)

barangsiapa mati dalam keadaan yakin kepada tujuan syahadat,
akan masuk syurgalah ia"
(sahih muslim)

"andainya kamu berbuat dosa
sehingga mencapai langit,
kemudian kamu bertaubat nescaya
allah memberikan keampunan kepada kamu"
-Riwayat ibnu majah-

sesungguhnya allah bersama
orang-orang yang sabar

baik sangka dan tawakkal kepada allah menenagkan jiwa,
berakhlak luhur disenangi oleh allah dan manusia,
mengikut nafsu menjadikan fikiran tidak menentu,
jiwa menderita selalu.


No comments:

Post a Comment