Tuesday, February 24, 2015

Travel ke Kelantan.( Perjalanan Tarbiyah Hati)

Baru2 ni aku bkesempatan ke kelantan dengan pengalaman baru drive kereta lalu kl, masuk felda kat pahang dan terus ke pasir mas.. Terima kasih cik afrah kerana percaya pd aku utk drive kete dia. Tq Allah kerana kesempatan ini. Tq cik Del. Pengalaman yang ckup berharga bagi aku. Nak ikutkan mmg aku kerap ke kelantan tp lebih banyak naik bas berbanding kete. Lagi2 lepas kak ngah dah pindah sana. 

Alhamdulillah, Allah memberi peluang dan kesempatan serta kekuatan kpd aku untuk drive. Sebenarnya bagi aku perjalanan kali ni lain perasaannya kerana aku rasa seolah2 perjalanan kali ini perjananan tarbiyah yg mengetuk hati aku untuk bersyukur dengan apa yg ada. Melihatkan kawasan di kuala krai selepas pasca banjir, aku rasa sedih dan sebak bila tgk sendiri depan mata, rumah yang rosak xboleh nak betulkan dah. 

Bulan 1 lepas aku ke chenor untuk misi bantuan banjir. Bila aku bandingkan keadaan pahang dengan kelantan. Mmg kelantan jauh lebih teruk. Di pahang, mereka masih boleh cuci rumah dan boleh tinggal di dalamnya. Tp lain di kelantan, rumah yg sedia ada kayu lama, xsekukuh mana, ada yg rumah hilang di bawa arus air, nak basuh pun belum tentu leh duduk lagi kat rumah tu. Di tepi2 jalan aku melihat mereka duduk dalam khemah. Ya Allah, kau ringankan beban mereka dan permudahkan urusan mereka.. Pada mula2 aku dtg ke kelantan aku hanya nampak rumah2 yg rosak sebab sampai kuala krai dalam pkul 3@4 pg, aku pun tlupa. Samar2 pg aku nampak rumah yg rosak. Tp jelas kelihatan bila masa balik aku drive siang lagi masa tu lalu kuala krai, nampak khemah, kediaman2 yg rosak, pokok2 yg mati. Ermm.. Kuatkan dan tabahkan hati mereka ya Allah. 

Masa drive dr pahang ke kelantan, keadaan gelap, lampu jalan pun kurang.. Hasbullah drive laju giler, dalam 130km/h.. SAmbil potong lori/kete lain.. Aku pun xtau jalan ikut gak la laju takut kena tinggal, dah la malam.. Ingatkan 130 tu dah laju dah tu.. Sekali balik dengan follow kete suami cik afrah, dia lagi laju bawa kete, aku yg bawa 140/150km/h pun xdapat nak rapat kete dengan dia.. Cer bayangkan selaju mana sebenarnya dia bawa..  
Ni 130km/h .. Baru warm up.. Tgk meter bawah plak.. 
Ni baru nak mula laju 140km/h.. Aku rasa kak najwa sebelah tu dah berderau darah rasanya.. Bila aku nak potong lori, skit2 dia tanya lepas ke dik.. Aku yg jd cuak plak kdg2 xjd nak potong..  Sebenarnya aku lg bahaya, sambil drive sambil tgkap gambar.. Erkkk.. Hehe..  Dan bila aku nak potong  sebuah lori tp xlepas lepas tu tbuka citer yg kak najwa tu pnh excident dengan family cik afrah.. Patut la dia takut sgt aku bw laju.. 

Perjalanan detail aku citer kat blog lain.. Nti bl dah ready baru aku publish .. Perjalanan kali ini membawa hikmah dan pengalaman kepada aku. Terima kasih Allah. 


Permandangan sepanjang perjlanan. 


No comments:

Post a Comment