Monday, May 4, 2020

Kisah 11 Ramadan

Assalamualaikum semua.

perkhabaran sedih aku dapat hari ni, Abg Zaki (suami arwah kak ngah) , abang ipar alang meninggal jam 2.30 pagi sebab ada komplikasi jantung. sedekahkan Al Fatihah (dibaca) untuk arwah abang Zaki.

Semalam aku tertidur masa petang tu, terjaga pukul 6.30 kot. Jadi malam tu aku susah sikit nak tidur sebab dah tertidur petang. Aku mula nak tidur jam 1 pagi macam tu. Tiba2 dalam pukul 4 pagi aku sakit sangat perut. Aku pergi la ke jamban konon macam nak berak la tapi xkeluar pun. perut aku sakit memulas-mulas yang aku rasa nak berguling-guling juga. aku pun amik krim panas aku letak dekat perut. aku sambung tidur lagi. Pukul 5 pagi macam tu, abah aku kejutkan sahur, susah gak nak bangun sebab dah tertidur td. tapi aku gagahkan juga la bangun sahur. perut aku masih sakit lagi. aku sebenarnya takde mood nak makan sebab sakit sangat. tiba-tiba abah aku tanya aku siapa yang meninggal. kat wasap status cikgu halimahton katanya pak cik dengan abang iparnya meninggal. aku jawab aku tak tau, takde tengok telefon pun lagi. tapi aku terasa macam keras bahasa aku pagi td jawab persoalan abah aku tu sebab aku perasan tetiba abah aku macam berubah muka dan diam. aku cepat2 makan lepas tu aku masuk bilik.

Aku tengok telefon, memang ada wasap status alang yang cakap pak cik dengan abang ipar dia meninggal. aku wasap dia, tapi dia x balas. aku terus wasap Kak Jus dan kak jus bagitau yang abang zaki meninggal kat hospital sabak bernam. 

aku sebenarnya menyesal sebab aku macam bercakap dengan nada keras dekat abah aku. Aku terlalu emo pagi tadi, mungkin sebab aku memang tengah sakit perut sangat pagi tadi atau sebenarnya aku emo juga sebab aku dah lama xwasap dengan alang. dia macam bolayan je dengan aku. Dia kan dah ada kawan baru. 

Alhamdulillah, sakit perut aku dah makin baik lepas subuh. Aku baru ingat, setiap kali ada kematian je aku akan sakit perut. Aku teringat arwah cikgu rokhalim meninggal, aku sakit perut juga. otw nak ke rumah dia, aku singgah petronas sebab nak pergi toilet. Aku teringat juga masa arwah kak ngah meninggal pun, otw nak ke parit 12, aku singgah dulu dekat surau pt 12 tu sebab sakit perut. 

Semoga aku diberikan kekuatan hati, dan semoga arwah abang zaki di tempatkan dalam kalangan orang beriman. Alfatihah untuk semua yang telah meinggalkan kita. Hargai dan gunakanlah sebaiknya ramadan kita kali ni, sebab jangankan kata ramadan tahun depan, esok pun belum tentu milik kita. Allahu~

No comments:

Post a Comment