Saturday, February 27, 2010

Perjalanan Ke Kelantan Dan Terengganu

catatan eLLA

catatan untuk tatapan sendiri je...

Masa cuti CNY hari tu ( 15-16 Febuari 2010 ), aku telah g ke Kelantan n Terengganu,sori la kalau karangan ni membosankan sebab aku tak pandai tulis karangan..slalu dapat markah untuk karangan rendah2 je..tapi apa2 pun hati aku hepi...
kira bersyukur juga la sebab ada juga sudi yang ajak n bawa.. kalau tak? tunggu la nanti aku
kerja baru aku dapat g sana.. ahad (malam) aku kena g rumah atam (aku guna singkatan je la ye),sebelum tu singgah pantai sungai nibong jap makan2 dengan family aku.. best2..kenyang tak kenyang sebab makan ikan siakap masak pedas, ikan siakap 3 rasa, sayur kailan... aku makan sikit je sebab nasinya karau jadi tak slera nak makan..
dah siap makan aku ke rumah srt.. pas aku solat diorang kata nak tido.. aku takleh tido la sebab petang tu aku dah puas tido...
so aku main la game..nak internet xleh plak..line broadband kacau la... aku penat main game baring la jap..
adoi nape mata ni xleh tido?bencinya! aku tgk jam baru pkul 2..lamanya masa berjalan..baring lagi.... tengok jam lagi baru 2.30 pagi..
aku kesejukan! mana selimut ni? hukhuk.. pandang kipas, tengok orang tido, betul2kan bantal, baring~ hah!!!! dah pukul 3 tapi naper phone cik Imah xbunyi lagi alarmnya?
aku tunggu lagi, yes!!! dah bunyi.. tapi dia xbangun pun..aku pegang kaki dia, ai xbgn juga.. ish2.. xlama tu nasib dia bangun sb bunyi mami kat dapur tengah masak2..
kitaorg bersiap2 la..pkul 4 lebih kitaorang bertolak.. fuh~ jalan raya lengang, adalah satu dua kereta termasuk la kereta yang kitaorang naik tu...
sampai je kat perak, aku tak tau dah apa yang berlaku sebab aku tertidur sampai berhenti kat perhentian untuk solat subuh aku baru bangun...ngantuknya!
perjalanan lepas solat subuh aku dah xtido... walaupun sepanjang perjalanan kami dikelilingi dengan hutan tapi aku suka sebab bila matahari terbit
suasananya cantik.. i love it! sempat la shoot permandangan tu wpun aku shoot tak cantik sgt.. dalam perjalanan tu sempat juga aku ajarkan nana
sikit2 cara untuk handle kamera n cara shoot.. for the first time guna mmg la gambar yang d shoot tu gegar n x cantik tapi after that boleh tahan la
gambarnya..xde goyang.. boleh la aku suruh dia shoot certain gambar aku.. ye la x aci lakan aku je tgkap dia tapi dia tak tgkap gmbr aku..heheh~ jeles la...
sebelum sampai kat kelate tu ada singgah satu tempat ni untuk bfast tapi aku lupa kat mana.. masa tu ada satu detik cemas yang mana nana telah jatuh, haa! kamera Atam!!!!
buk!jatuh jua akhirnya camera tu... ish2...klau akunya tu aku da nangis tapi depan diorang diam je a...nangis sorang2 je...

Kelate ~
sampai je kat negeri cik siti wan kembang tu, cik imah bawa ktorang ke rumah ayah mat untuk jumpa kakak che nah..ngarannya aku tak tau... panggil kakak je..ramah sungguh..
ada anaknya nama anis.. kawan sekejap aku kat sana.. nasib la dia boleh bersembang dengan aku..kalau tak mati kutu aku tak tau nakbuat apa..kakak tu buatkan kitaorg air milo,
banyak gak aku minum sampai air arina pun aku yang habiskan, biasalah bab minum ni aku la juara@nama lainnya gahak!huh bangga sendiri,... dah selesai jumpa tu kitaorang g hotel azimah lak untuk check in...
pas solat kitaorg bertolak ke pasar siti khadijah~ syoknya mereka berbelanja, 1 plastik, 2 plastik, 3 plastik , bla2 banyaknya mereka beli barang sampai berplastik plastik..aku? 1 plastik je tu pun li baju tshirt 2 helai warna pink n coklat..
lama gak kat pasar S.k tu.. aku banyak shoot gambar je daripada beli barang..aku suka shoot je, shopping? erm kurang la..
dah siap shopping, kitaorg ke pengkalan chepa g rumah che nah.. dia likan cucur udang, cempedak goreng, n pisang grg( yang ni aku xsure btl ke) kot.. aku makan la cucur udang, wahh sosnya manis tol.. minum air oren..huuu manis juga... tapi sejuk..nyaman~
'pelik juga aku tengok cempedak grgnya ada letak kelapa.. tapi kenapa? sampai sekarang aku tak tau jawapannya sebab aku malu nak tanya... kat umah che nah tu ada shoot gambar skit2...

bLIK ke hotel~lepaskan penat~solat~ada yang tido jap-aku mandi..
malam g rumah ayah mat> ma ada masak skit. aku paling suka sambal sotong dia..pergh bertambah aku makan..nak tambah lebih2 malu lak..so 2x tambah je...memang terbaik!
tapi yang aku kelakarnya masa arina kata nak ayam goreng, aku nampak atas meja tu ada la ala2 ayam goreng so aku bagi je.. rupanya bukan.. pastu aku cakap psang goreng kot tu..macam2 juga kitaorang cakap tapi rupanya ma cakap tu tapai goreng..
aku tersenyum simpul je..dalam kete bila cakap pasal tu suma gelak je.. ye lah masing2 tak tau tu pe benda... tapi mas akat ruah ma tu aku baru tau yang kat sana orang panggil tembikai tu TIMUN..
macam2 aku blaja dan tau pasl kelantan masa aku kat sana... masa balik ke hotel waa semua kepenatan dan tido..tapi sebelum tu tengok citer kung fu hustle dlu kat tv2..gelakje kau tgk citer tu..pastu aku dah tak peduli orang, aku tido je.. mami cakap panas dalam bilik tu.aircondnya tak rasa,
tapi aku dah sejuk dah masa tu..aku mas tu tido pakai sluar jean+baju lengan panjang+baju sejuk+stokin+selimut dah rasa sejuk tapi mami yang dekat dengan aircond masih rasapanas.. sabar je la mami..

Pagi ( 16hb )
lepas solat~mandi~bersiap2~ C.Imah nk g rumah ayah mat jap katanya nk jumpa ayah mat sb malam tak sempat.. diorang yang lain tak nak ikut..so kitaorang berdua je la g..
sampai je kat sana dah disuruh makan..aku makan bihun..pergh siap je makan bihun mata aku dah layu..ngantukla plak..dah la atas tu ada kipas sejukje..astro plak ayah mat tgk pasal kemerdekaan la politik la..tajuk yang berat2.. lagi la ngantuk..
ayah mat sembang dengan cik imah,aku sekadar pemerhati je... pastu minta diri je balik ke hotel..angkut semua barangmasuk kete..pergh hibak bonet dengan barang2.. barang aku? 1 beg pakaian je..aku simple je..
sebelum teruskan perjalanan ke tganu kitaorang g makan, aku n cik imah dah xmakan lagi sb dah makan kat umah ayah mat..baru aku tau yangkitaorang sama2 ngantuk pas makan bihun tadi... aku igat aku sorang je...

Tganu~
g pasar payang.. waa truk la nak g sana sesak betul jalan.. dah dapat parking lega betul..kat sana aku just li kopok leko rm 10.. tu pun last minute.. sebelum balik singgah surau jap.. aku kira tu surau lama la..bial aku tgk signboard yang ada kat situ lucu pun ada
sian pun ada.. sb ada tandas just untuk buang ayak kecil je..sian orang yang nak berak..
solat~balik!

otw balik singgah pantai jap aku tak tau la apa nama pantai tu.. tapi bestjuga sebab leh tunggang kuda.. pergh jumpa bdk kuda tu, sembang dengan diatapi lupa tanya nama.. sori sangat sebab kau panggil kau budak kuda..
main di tepi pantai satu aktiviti yang aku paling suka...shoot gambar..pergh layan beb tangkap gmbar sana..memang best..

masa otw tu atam li kopok losong yang rebus.. swear aku tak pandai makan yg selain goreng... so diam je la..satar pun aku tak tau makan.. aku tengok je orang makan tapi tak laluplak aku nak makan.. cik imah sampai 2 btg kopok leko d makan..
aku tergamam kat belakang sorang2, sambilpikir, sedap ke? @o@....

perjalanan balik kalau xde buat pe dalam kete memang tension sebab jam yang teruk.. aku dan kamera~sure la xbosan dalam kete tu sebab aku shotje..keadaan~suasana~feeling masa tu~sure xboring...arina dgn mami dah tido..sampai kat mcD aku turun la untuk li burger..
dah la aku tak biasa kat mcD.. C.imah lak tinggalkan aku li sorang2, sampai hati dia! pastu aku buat2 berani, buat2 biasa kat mcD... huh sebenarnya berdebar gak..yelah aku tak biasa..selalunya melah yang tolong orderkan makanan..

perjalanan balik dari kuala selangor aku takleh citer dah.. biarlah rahsia perasaan aku masa tu...!
malam tu aku tk leh tido!

No comments:

Post a Comment